CANTIK TAPI BAHAYA

Orang perempuan memang gitu. Asalkan cantik sakitpun sakitlah…Betul tak?. Jadi posting kali ini coach nak kongsikan kesan kecederaan disebabkan kasut tumit tinggi atau high heel supaya anda boleh berwaspada. 


Tumit adalah lokasi penting tubuh. Disitulah berat badan ‘jatuh’ kesan pengaruh tarikan graviti.  Mengikut hukum newton, untuk stabil base atau dasar sesuatu objek (dalam konteks ini manusia) haruslah lebar dan mesti lebih rendah. Namun cuba anda bayangkan apa akan jadi jika struktur tumit yang lebar, telah ditirus oleh kasut tumit tinggi?. 




SAKIT PERGELANGAN KAKI?

MENCARI TUKANG URUT WANITA?

URUT-URUT BY COACH SUFIAN SOLUSINYA

SET TEMUJANJI SEKARANG.

TEKAN SINI URUT-URUT





Tentulah tidak stabil. Jadi sebenarnya mereka yang pakai kasut tumit tinggi ini sebenarnya hebat, berkeyakinan tinggi kerana pandai mengawal stabiliti atau mempunyai stabiliti ligamen yang baik. Jika tidak, impaknya amatlah buruk terutama si pemakai itu obes. 



KECEDERAAN LIGAMEN


Jika silap langkah terpelecok adalah satu kelaziman yang boleh menyebabkan ligamen seperti ATFL, PFL dan CFL mengalami sprain. 


 

Sementara terpelecok keluar atau eversion (lawan kepada inversion) amat jarang berlaku namun kesakitannya tidak kurang hebat menyebabkan ligamen deltoid cedera. 





KECEDERAAN OTOT



Apabila kedua kumpulan ligamen ini cedera, stabiliti tumit akan merosot. Keadaan ini lambat laun merebak kepada kesakitan otot. Antara otot yang akan terkesan adalah tibialis posterior, soleus, peroneus,   




TONTON VIDEO REVIEW PELANGGAN
KLIK FOTO





SAKIT PERGELANGAN KAKI?
SET TEMU JANJI SEKARANG






Comments

Popular posts from this blog

SAKIT LEHER KERANA KOMPUTER

PINGGUL SAKIT, BERDENYUT BERSERTA KEBAS KAKI

DUDUK LAMA PUNCA SAKIT BELAKANG