SAKIT TAPAK KAKI BILA PIJAK

Coach sedang meneliti kecederaan kaki sebelum
melakukan urutan specific sports massage

 

SAKIT TAPAK KAKI BILA PIJAK 


Sakit kaki bila pijak ini bersifat umum dan luas sebab musababnya. Boleh jadi sakit kaki itu berpunca dari kecederaan ligamen, boleh jadi juga disebabkan retak tulang dan boleh jadi juga disebabkan tendon otot bengkak.Eh! macam -macam.


Jika seseorang rutin kerjanya berdiri dan berjalan seperti juru jual, pegawai keselamatan atau seumpamanya lalu mengadu sakit berhampiran tumit, rasa sakit itu dikenali sebagai plantar fasciitis iaitu keradangan pada tisu penghubung (fascia).


TONTON VIDEO PESAKIT TAPAK KAKI

KLIK FOTO INI



KLIK FOTO DIBAWAH DAN 

BACA KOMEN PESAKIT 




Plantar Fascia sebenarnya berfungsi sebagai ‘spring’ yang menyerap bebanan. Ia bekerja bersama-sama dengan plantar calcaneonavicular ligamen, short plantar ligamen dan long plantar ligamen.

 




Antara penyebab berlakunya Plantar Fasciitis ini adalah pengaruh berat badan dalam jangka masa lama. Dimana ketika berdiri berat badan telah menarik (memanjang) plantar fascia menyebabkan ia tegang dan bengkak. 


Sebab itu antara solusi cepat adalah menggunakan insole kerana insole mengawal plantar fasciitis dari memanjang. Namun untuk mengatasinya secara total, beberapa langkah perlu dilakukan antaranya melakukan senaman bagi menguatkan ligamen dan otot di tapak kaki. 

 




Antara lakukan Ankle Plantar Flexion with resistance band seperti yang biasa coach lakukan kepada pesakit 


SAKIT TAPAK KAKI? SET JEMUJANJI ANDA SEKARANG KLIK FOTO DIBAWAH


Comments

Popular posts from this blog

SAKIT LEHER KERANA KOMPUTER

PINGGUL SAKIT, BERDENYUT BERSERTA KEBAS KAKI

DUDUK LAMA PUNCA SAKIT BELAKANG