SHURG 'UBAT' TEGANG DAN SAKIT BAHU

SHURG 

Shrug adalah senaman bebanan yang ditujukan kepada bahagian bahu. Ia merupakan senaman yang popular bagi membina dan menguatkan otot bahu. Shrug adalah jenis free weight exercise yang  lazimnya menggunakan dumbell. Justeru, Shrug amat baik diamalkan oleh mereka yang selalu sakit dan tegang bahu.



Sumber foto : shrug exercise - Search Images (bing.com)


SAKIT & TEGANG BAHU
HINGGA LEHER?
DAPATKAN SPORTS MASSAGE TERBAIK
KLIK SINI


OTOT YANG DILATIH


Shrug melatih otot trapezius (luar) dan levator scapula (dalam). Dari permukaan, otot trapezius kelihatan seperti potongan permata (trspezoid) sebab itulah Trapezius. Trapezius dibahagikan kepada 3 bahagian upper, middle dan lower. Justerus, Shrug hanya memberi kesan kepada bahagian atas trapezius sahaja.




Sumber foto : trapezius - Search Images (bing.com)



Sumber foto : levator scapulae - Search Images (bing.com)



PROSEDUR SHRUG 


Angkat kedua-dua bahu setinggi yang boleh, seolah-olah ingin menyentuh cuping telinga. Pastikan kepala dan leher tidak terkehadapan. Apabila bahu sudah dinaikkan, Tahan dalam 2-5 saat dan kembali keposisi asal. Ulang sebanyak 10 dengan 3 set. 





Untuk mendapatkan kesan yang optima, mendada satu teknik yang betul. Sumber foto : https://fitliferegime.com/dumbbell-shrug-muscle-worked-benefits-variations/



KESALAHAN DALAM SHRUG 


Kesalahan yang biasa dilakukan adalah tidak membuka dada atau mendada menyebabkan tulang scapula tidak berada pada posisi yang betul. Selain itu terlalu menundukkan leher juga tidak baik kerana akan menegangkan otot cervicle seperti splenius.



Sumber foto : splenius capitis and cervicis - Search Images (bing.com)



SAKIT DAN TEGANG BAHU?

SELESAIKAN DENGAN SPORTS MASSAGE 

KLIK FOTO SEKARANG







Shurg baik untuk bahu, justeru amalkan senaman ini untuk mencegah ketegangan dan sakit bahu. 















Comments

Popular posts from this blog

SAKIT LEHER KERANA KOMPUTER

PINGGUL SAKIT, BERDENYUT BERSERTA KEBAS KAKI

DUDUK LAMA PUNCA SAKIT BELAKANG