SAKIT BAHU, SUKAR PAKAI BAJU

Sukar nak pakai baju, itulah antara keyword terpenting untuk coach bantu menyelesaikan masalah pesakit yang datang mengurut di Urut - Urut . Dari keyword itu, 99.99 % boleh dikatakan berpunca dari otot rotator cuff. Jadi jom coach kongsikan puncanya. 


ROTATOR CUFF 

Otot rotator cuff adalah otot dibahagian dalam yang mengelingi sendi bahu.  Justeru ia paling terdedah sekiranya berlaku sebarang kecederaan bahu berbanding deltoid yang berada di lapisan luar.  Apabila pesakit mengadu sukar memakai baju itu bererti otot subscapularis-nya tegang dan bengkak.


Sumber foto : shoulder blade movements - Bing images


Kecederaan ini juga lazim berlaku kepada pemain badminton disebabkan kesilapan teknik dan overused semasa melakukan smash. 


IKUTI BAGAIMANA COACH 
MERAWAT SAKIT BAHU
<KLIK VIDEO INI>  




Tahi atau kaki gym yang struggle nak kecil dan cantikkan badan juga lazim terkena kecederaan ini terutama yang 'main tangan' seperti Dumbell Shoulder Press dan Triceps Overhead Extension.


Sumber foto : triceps overhead extension - Bing images


CARA PEMULIHAN 

Cara pemulihan paling berkesan adalah dengan melakukan sports massage kerana ia akan melembutkan dan mengurangkan bengkak dan ketegangan otot dengan pantas. Namun ia harus dilakukan oleh mereka yang pakar kerana terdapat 3 saraf yang melalui sendi bahu menuju tangan. 



SELESAIKAN KECEDERAAN BAHU ANDA 
KLIK FOTO INI SEKARANG




Beberapa senaman ketahanan perlu dilakukan untuk menghindari kecederaan berlaku lagi dimasa hadapan seperti RB Outward Rotation dan Inward rotation.  







Comments

Popular posts from this blog

SAKIT LEHER KERANA KOMPUTER

PINGGUL SAKIT, BERDENYUT BERSERTA KEBAS KAKI

DUDUK LAMA PUNCA SAKIT BELAKANG