STRES BUAT WANITA LESU DAN PENAT

STRES BUAT WANITA LESU DAN PENAT 



Stres adalah respon atau tindak balas emosi, fizikal dan mental akibat perubahan yang berlaku dalam kehidupan manusia (1). Dari aspek fizikal, antara tanda seseorang itu mengalami stres adalah ototnya tegang dan sakit kesan langsung kepada aktiviti. Berdasarkan statistik. 54% wanita Malaysia stres dan mengalami anxiety berbanding 49% lelaki(2). Justeru, eloklah para wanita ambil tahu isu berkaitan stres fizikal dan cara mengatasinya. 




----------------------------------

STRES?

MENCARI TUKANG URUT WANITA?
URUT-URUT BY COACH SUFIAN SOLUSINYA

SET TEMUJANJI SEKARANG.

TEKAN SINI URUT-URUT



----------------------------------


MENGAPA WANITA MUDAH STRES FIZIKAL


Selain tahap kecergasan dan kesihatan yang menurun serta terkait dengan peningkatan usia, antara penyebab wanita stres adalah kerana wanita kurang daya kekuatan otot berbanding lelaki. Coach setuju, wanita mampu melakukan kerja rumah yang ringan dan lama tetapi apabila beban bertambah, stres akan segera hadir



 

MENGAPA WANITA CEPAT LETIH DAN LESU

TONTON VIDEO INI UNTUK JAWAPAN





LOKASI STRES FIZIKAL BAGI WANITA 


Lokasi ini berpandu kepada aktiviti yang dilakukan oleh wanita. Bagi wanita yang berkerjaya (bekerja menggunakan komputer) antaranya adalah sebahagian dahi, tepi kepala, belakang kepala hingga leher. Ini disebabkan oleh fokus memandang skrin komputer dengan penglibatan cahaya yang terang dan postur tubuh yang salah. Tidak kurang juga dibahagian upper back dan lower back jika sering duduk dikerusi dalam jangkamasa panjang.   Semasa memandang skrin dalam jangkamasa lama, selain saluran saraf dan kapilari darah mengecut (stres), otot yang menjaga aktiviti bebola mata seperti superior rectus, lateral rectus, medial rectus, inferior rectus, superior oblique dan inferior oblique juga mengalami ketegangan (stres). 





TANDA FIZIKAL WANITA MENGALAMI STRES 


Jika otot tegang dan bengkak adalah tanda stres. Tapi jangan tak tahu, tubuh yang 'chubby’ atau gempal juga menunjukkan wanita itu sedang stres.  Keadaan ini dikenali sebagai Cushing Syndrome. Apabila wanita berdepan dengan masalah yang sukar, hormon cortisol akan meningkat. Keberadaan hormon cortisol yang banyak dan lama di dalam saluran darah akan menimbulkan water retention (edema). Sebab itu mereka yang ada penyakit tiga serangkai lazimnya mengalami bengkak disendi. 





LESU DAN LETIH?
SET TEMUJANJI ANDA SEKARANG


Rujukan : 


  1. STRES: APAKAH STRES, KESAN DAN CARA MENGATASINYA? | KOLEJ SEPULUH (upm.edu.my)

  2. Malaysia: stress levels by gender 2022 | Statista




Comments

Popular posts from this blog

SAKIT LEHER KERANA KOMPUTER

PINGGUL SAKIT, BERDENYUT BERSERTA KEBAS KAKI

DUDUK LAMA PUNCA SAKIT BELAKANG