MIGRAIN

 


Coach sedang meneliti dan membuat urutan kepala bagi mengatasi migrain 


MIGRAIN

Migrain adalah sakit kepala yang boleh menyebabkan sakit berdenyut yang teruk atau sensasi berdenyut, biasanya pada sebelah kepala. Ia sering disertai dengan loya, muntah dan kepekaan yang melampau kepada cahaya dan bunyi.




PUNCA MIGRAIN 

Sehingga kini, punca migrain atau punca sakit kepala masih belum diketahui. Tetapi, antara faktor mengapa migrain boleh tercetus adalah kerana didorong oleh genetik, persekitaran, dan gaya hidup sendiri. Dari sudut sains, pakar bersetuju serangan migrain boleh berlaku disebabkan ketidakseimbangan interaksi kimia dalam otak. Terdapat beberapa punca yang boleh menyebabkan migrain kerap berlaku antaranya:

  • Makanan yang tinggi kandungan garam Ubat Hormon seperti pil perancang dan terapi hormon

  • Penambah rasa dalam makanan seperti bahan pengawet dan monosodium glutamate (msg)

  • Minuman beralkohol dan minuman berkafein

  • Tekanan – stress

  • Diet yang salah (kurang makan)


ANATOMI 


Apabila berlaku tindakbalas kimia yang memacu migrain, lazimnya sebahagian kepala dan muka akan menjadi medan kesakitan.




PENUTUP


Apabila kita sedar migrain banyak terkait dengan aktiviti otak. Justeru salah satu teknik untuk meredakannya adalah memperlahankan aktiviti otot dengan tidur dan mendengar bunyi yang mendamaikan serta urutan sukan yang specific di bahagian leher dan kepala.



MIGRAIN? SAKIT KEPALA? 

TEKAN FOTO DIBAWAH UNTUK 

TEMUJANJI










Comments

Popular posts from this blog

SAKIT LEHER KERANA KOMPUTER

PINGGUL SAKIT, BERDENYUT BERSERTA KEBAS KAKI

DUDUK LAMA PUNCA SAKIT BELAKANG